• Kako snimiti dobru reklamu

    Kako Snimiti Dobru Reklamu

    Postoji li išta iritantnije od dosadne reklame? Nama, dok ovo pišemo, na pamet pada nekoliko konkretnih primera koje, naravno, nećemo imenovati. Međutim, tu se uglavnom radi o jakim brendovima, koji su prisutni na globalnom tržištu i za čije postojanje znaju skoro svi i te reklame o kojima razmišljamo su produkcijski besprekorno urađene.

    Snimiti „glupu” reklamu je luksuz, koji mnogi ne mogu sebi da priušte. Iz tog razloga, u ovom blogu ćemo izdvojiti nekoliko elemenata i praktičnih saveta koji se tiču snimanja dobre reklame.

    Tema i brief od klijenta

    Sve počinje dobrim briefom. Klijent je dužan da vam da sve potrebne informacije i iskaže svoja očekivanja od reklame. Trudite se da postavite dobra pitanja i dobijete što više informacija od klijenta. Neko će biti manje, a neko više specifičan u izražavanju svojih želja, čime se vaš zadatak komunikatora usložnjava. I jedna i druga grupa imaju svojih prednosti i mana, pa se tako pripremite. Bitno je da budete sigurni šta se od vas očekuje, kako kasnije ne biste imali problema.

    Prema briefu koji ste dobili od klijenta pripremite moodboard, on će vam umnogome olakšati dalji rad i služiće kao smernica svima u timu.

    Mesto radnje

    Nakon što ste napravili uopšten dogovor sa klijentom, kreće potraga za lokacijama na kojima će se snimati. Lokaciju možete predložiti tako što ćete npr. napraviti kraću prezentaciju koja će sadržati fotografije lokacije, tačnu adresu i opšte informacije. Ne propustite kratak opis, jer će detalji (poput prisutnosti biljaka, zaklona od kiše, itd.) možda biti ključni pri izboru lokacije.  Pre nego što krenete u akciju, potrebno je da klijent odobri predložene lokacije.

    Rafproduction Blog Kako Snimiti Dobru Reklamu 2

    Ekipa

    Sledeći korak je formiranje tima. Sama produkcija reklame je izuzetno bitna.

    Idealno bi bilo okupiti ekipu najboljih ljudi iz industrije. Međutim, ovo je ponekada teško izvodljivo, pa tako morate pomalo biti i scout – što znači da ćete možda satima istraživati portfolije mladih umetnika, koji još uvek nisu imali svojih 5 minuta slave. Lov na talente je sastavni deo ovog posla, gotovo kao nepisano pravilo industrije. Naravno, možete se raspitati i o ljudima čije reklame ste već videti, a niste imali prilike da sarađujete sa njima, kao i da se raspitate za preporuku.

    Izbor može biti težak, ali…

    Da bi rezultat bio dobar i ekipa treba da bude kvalitetna. Kako izabrati prave ljude? Jedan od saveta je da birate talentovane ljude koji imaju iskustva sa datom tematikom ili čija su lična interesovanja bliska temi koju obrađujete u reklami.

    Umetnici, volimo ih, ali…

    Umetnici su naši divni prijatelji, čija mašta doseže do neshvatljivih visina. Upravo iz tog razloga, moramo voditi računa da naš kreativni tim ostane u okviru briefa koji je dao klijent.

    Komunikacija sa scenaristom i rediteljem

    Zadatak reditelja je da napisan scenario prenese na aktere u reklami, u svojoj viziji. Ovde je ključno da imate dobru komunikaciju i sa scenaristom i rediteljem, kako biste bili sigurni da su želje i očekivanja koje klijent ima ispoštovane što je više moguće.

    Snimanje

    Tokom samog snimanja, pratite saradnju među članovima ekipe. Svaki član ekipe ima važnu ulogu, što ćemo u ovom delu teksta ukratko objasniti.

    Direktor fotografije u saradnji sa rediteljem određuje kadrove, kao i rasvetu koja je potrebna da bi reklama ispala kompletna.

    Dobar švenker u dogovoru sa direktorom fotografije pravi magiju. Jako je bitno da se oni razumeju, jer kroz kameru švenker prati put reklame.

    Posao šarfera je da učini da reklama bude oštra, mutna ili da se izoštrenost i zamućenost smenjuju, sve u dogovoru sa gore navedenom ekipom, kako bi se postigao određeni željeni efekat.

    Scenograf i kostimograf su izuzetno važni, kako bi estetika i atmosfera reklame bile u skladu sa željom i vizijom našeg klijenta.
    Što se tiče kostima konkretno, možete uraditi kostimsku probu sa klijentom i režiserom, kako bi kostimograf unapred znao da li nešto treba da promeni.

    Još malo magije na snimanju nam donosi rasveta, koja može da napravi da sija sunce ako je tmuran dan, ili da napravi tmuran dan ako je sunčano, mrak kada je dan i obrnuto, kao i sve ostale želje direktora fotografije i režisera.

    Rasveta je uz kostim i scenografiju „trio magico” kreiranja željenog ambijenta.

    Ne treba zaboraviti i na pomoćnike kamere i scene koji verno prate snimatelja, čuvaju objektive ili dižu kranove, šine i ostale stvari, koje su često potrebne za snimanje. Zatim, tu je i vođa snimanja (prvi asistent režije), koji vodi računa da snimanje prođe kako treba. On je produžena ruka režisera.

    Proces

    Kada se okupi najbolji tim ljudi, zakazuje se dan/ dani snimanja, u zavisnosti od toga koliko je zahtevan projekat.

     Jedan snimajući dan obično traje 12 sati, a ponekada može biti i overtime-ova, pa ekipa može da radi i do 24h, što se dodatno naplaćuje. Svakako, ne zaboravite da obezbedite ketering za svoju ekipu!

    Proces samog snimanja reklame uz timski rad treba da ide bez problema. Ako se i pojave neki problemi, tu su vođa snimanja i organizator da ih rešavaju, dok klijenti, producenti, režiser i direktor fotografije posmatraju na monitorima u zamračenom prostoru kadrove. U zavisnosti od toga da li se snima u eksterijeru ili enterijeru, ekipa je svakako spremna na sve uslove.

    Kada je snimanje završeno, svi se pakuju i nastavljaju svojim putem, a onda se kartice predaju montažerima koji od svih snimljenih kadrova moraju da sastave celinu. To nekada može biti jako izazovan posao, i da traje.

    Ukoliko nešto nije snimljeno po planu, ili ukoliko ste nezadovoljni određenim segmentima, a nemate resursa ili vremena da ponavljate snimanje, ne brinite! Neretki su primeri kada je montažer ispao superheroj takve sage i uspeo da „spasi” sve što se spasti može.

    Snimanje dobre reklame nikada nije bilo pristupačnije, ali je podjednako izazovno kao i pre 50 godina, jer kvalitet je bezvremena kategorija koja zavisi mnogo više od ljudstva, nego od tehnologije.