Moderan biznis koji drži do sebe, koji želi da privuče što više klijenata, uvek će imati kvalitetan, dobro urađen veb-sajt. Čak i pored potencijala koji viralni word-of-mouth marketing ima, u najvećem broju slučajeva korisnici usluga ili proizvoda će tražiti ono što im treba preko interneta. Samim tim, kao vlasnik firme koji želi da vidi redovan angažman novih koliko i regularnih klijenata, od ogromnog je značaja da posedujete veb-sajt koji izgleda (i funkcioniše) kako treba.
U ovom članku, podelićemo sa vama neke savete što se tiče građenja kvalitetne veb-stranice. Ali pre svega ćemo se usredsrediti na sve benefite koje jedan pristupačan i estetski privlačan veb-sajt donosi jednom poslodavcu. Bez obzira na to da li ste na čelu velike korporacije ili manjeg start-apa koji se tek gradi, veb-sajt vam je ključni segment u koji treba investirati.
Pogodnosti uređenog veb-prostora
Pokažite da ste profesionalni
Stavite se, na trenutak, u poziciju klijenta. Ukoliko vam je potreban neki proizvod (primera radi, izrada platnenih torbi za kupovinu), otići ćete na pretraživač, pronaći par rezultata i kliknuti na njih – kad pred vama sajt koji je na nekoj besplatnoj hosting stranici i prepun je oglasa i banera koji odudaraju od pozadine. Složićete se – takav je sajt firme za čije usluge niste ni spremni, ni voljni da platite.
Firme koje imaju zvanični sajt pokazuju da su profesionalne, da su spremne da ulažu u svoj veb-prostor i načine isti pristupačnim mušterijama. A kako je veb-sajt obaveza koja zahteva redovno održavanje, samim posedovanjem istog dajete klijentima jasan znak da ste spremni na dugoročni posvećeni rad.
Digitalna lična karta
Ključni deo tzv. „Mušterijinog putovanja“ jeste overa zvaničnog kanala neke firme ili biznisa. Obično to počne sa oglasom na Fejsbuku, Instagramu, Jutjubu i sličnim platformama. Odatle, klijenti žele da saznaju više o proizvodu ili usluzi, pa klikom na oglas dolaze do oficijelnog veb-sajta firme koja ima ono što im treba.
Drugim rečima, veb-sajt je važna karika lanca moderne kupovine. On je vaša digitalna lična karta, mesto gde klijenti uvek mogu da vas nađu i čemu uvek mogu da se vrate.
Pojačana vidljivost u pretragama
„Izgradite ga i ljudi će doći“. Ako imate veb-sajt, zvaničan veb-prostor za vaše proizvode ili usluge, imate sigurno mesto gde vas klijenti mogu naći. Ukoliko imate taj prostor, imate mesto u pretragama. A sa zagarantovanim mestom u pretragama, pojačava se mogućnost rasta digitalnog saobraćaja ka vašem prostoru.
Odlična alatljika za lokalne biznise
Iako možda zvuči kontraintuitivno, mali biznisi i lokalne firme i te kako treba da ulažu u izgled i funkcionalnost svog zvaničnog veb-sajta. Naime, statistički gledano, najveći broj pretraga su vezane za lokalne usluge ili proizvode – algoritam ih vezuje upravo za ono što je korisniku najbliže. Samim tim, znatno su veće šanse da ćete dobiti nove lokalne mušterije ako imate veb-stranicu koja je aktivna i dostupna u svakom trenutku.
„Društveni dokaz“
Vaš sajt je idealno mesto za pohvale i kritike. Time dobijate uvid u svoje poslovanje, ali i jedan dodatni benefit. Naime, prikazivanjem recenzija vaših usluga i proizvoda direktno na vašem sajtu, dajete korisnicima nivo interaktivnosti i slobode kritikovanja. Iskrenost i voljnost za poboljšanje poslovanja uvek nailaze na pozitivni odgovor od strane klijenata. Pritom, svaki pozitivni komentar koji dobijete biće znatno direktniji i opširniji od onih kakve možete dobiti na agregatorima za recenziranje poslovanja, poput Yelp-a.
Vrednost koja traje
Reklamiranje sajta na društvenim medijima traje onoliko dugo koliko ste platili kampanju. Sa druge strane, zvanični veb-sajt je već reklama za sebe. On je uvek prisutan, uvek raste i uvek se razvija. Pritom, za razliku od sezonskih, na vašem sajtu možete staviti reklamni materijal koji teoretski može trajati i godinama.
Izgradnja je pristupačnija nego ikad
Pre samo par decenija, izgradnja sopstvenog veb-prostora je bio zahtevan posao koji je iziskivao veštine u veb-dizajnu, kodiranju, pisanju sadržaja i umetanju materijala kakve najveći broj ljudi jednostavno ne poseduje. Međutim, danas je lakše nego ikad samostalno izgraditi veb-sajt. Nove platforme za podizanje veb-stranica su intuitivne, sa laganim interfejsima i ne preterano teškim procesom učenja.
Mogućnost direktne prodaje
Moderni sajtovi imaju mogućnost implementiranja onlajn prodajnih prostora. Drugim rečima, možete da nudite vašim mušterijama direktnu kupovinu proizvoda, sa svime što taj proces uključuje (popusti, akcije, rasprodaje i sl.). Štaviše, nije vam čak potreban ni fizički skladišni prostor, niti prodavnica u tradicionalnom smislu te reči – vaša prodaja se može obavljati isključivo onlajn, ako vi tako želite.
Sve je u vašim rukama…
Možda najveći benefit posedovanja veb-stranice je taj da bukvalno držite potpunu kontrolu nad njim. Sem obaveza prema hosting usluzi u vidu plaćanja i izbegavanja ilegalnog materijala, na vašem sajtu možete bilo šta da uradite i da se upravljate samo onim pravilima koja postavite za sebe. Taj nivo slobode nemate, recimo, sa društvenim mrežama (o tome nešto kasnije).
…i sve je lako za manevrisanje
Moderne platforme koriste interfejsove koji su izuzetno laki za korišćenje. Kao vlasnik sajta, možete lako uređivati njegove segmente, bili oni vizuelni, tekstualni ili auditivni. Pritom, pronalaženje instrukcija za korišćenje je takođe olakšano, pogotovo kada neretko i same hosting usluge ponude pomoć u vidu tutorijala za početnike koji tek kreću sa kreiranjem veb-sajta.
Korisnička podrška (i podrška iste)
Interakcija sa klijentima dobija potpuno novu dimenziju kada se odvija na vašem veb-sajtu. Ovde imate prilike da pokažete korisnicima vaših usluga koliko vam je stalo do njihovog mišljenja i do koje mere ste spremni da im izađete u susret. Ako taj nivo posvećenosti pokažete na nečemu lično vašem kao što je veb-sajt, to će klijentima služiti kao indikator da ste biznis od poverenja i kolegijalnosti.
Idealan glede konkurencije
Kojim god poslom da se bavite, imaćete konkurenciju. I budite ubeđeni da vaša konkurencija zasigurno ima dobro uređen veb-sajt. Na vama je da, sa svoje strane, korisnicima pružite veb-prostor koji će im svojom funkcionalnošću i interaktivnošću reći „zbog ovoga treba da odaberete mene, a ne moje konkurente“.
Veb-sajt i društveni mediji: da li jedno menja drugo?
Jedna od ključnih grešaka koje moderni biznisi prave, konkretno start-apovi koji tek kreću, jeste taj da su društveni mediji dovoljni za promovisanje brenda i širenje reči o njihovom poslovanju. Štaviše, neretko ćete čuti sentiment kako društveni mediji mogu u potpunosti da zamene veb-sajtove, da su sajtovi „u izumiranju“ i sl.
Međutim, moramo da budemo iskreni sa vama. Društveni mediji imaju svoje benefite, i istaći ćemo neke upravo sada:
- Brza interaktivnost sa klijentima
- Pristupačnost različitim demografskim grupama mušterija
- Intuitivno uređivanje stranica
- Široka biblioteka sadržaja spremnog za korišćenje
- Mogućnost monetizacije
- Ogromna posećenost.
Ima ih još, no smatramo da je i ovo dovoljno da pokaže koliko su društveni mediji bitni. Ali što se promovisanja biznisa tiče, ove platforme definitivno imaju nedostatke koje samo veb-sajt može da pokrije.
Prvo i prevashodno, vi ste potpuni vlasnik vašeg sajta. Sa druge strane, vašu Fejsbuk stranicu ili vaš Instagram profil, ili vaš JuTjub kanal, vi tehnički i ne posedujete. Sve je to u direktnom vlasništvu društvene mreže, bez obzira na to na čije ime se stranica vodi. Ovo je najbolje pojasniti poređenjem. Vaš sajt niko ne može da obriše sem vas. Vašu Fejsbuk stranicu sam Fejsbuk može da obriše u bilo kom trenutku, prečesto i bez adekvatnog razloga.
Uz to, društvene mreže uvek imaju svoje pravilnike kojih se morate 100% držati – a pritom se jako često menjaju i dopunjuju. Čak i ako napravite neku bezazlenu grešku, platforma eliminiše vaš materijal i time gubite sve što ste izgradili. To nije slučaj ako posedujete sopstvenu veb-stranicu.
Idealno rešenje jeste korišćenje oba načina komunikacije sa klijentima – zvanični sajt bi vam tu figurirao kao „glavna stanica“, a društveni mediji kao ispomoć.
Šta jedan dobro uređen veb-sajt sadrži? Elementi uspeha
Funkcionalnost
Vaš sajt odražava vašu kompaniju, proizvode, usluge i brend. Zato je važno da bude vizuelno privlačan, uglađen i profesionalan. Probajte da implementirate bele površine, nepretrpane rasporede sa kvalitetnim fotografijama i grafikama da se vašoj poruci omogući da zasija.
Jednako je važno da sajt radi brzo, ispravno i prema očekivanjima. Izgradite ga prema veb-standardima, pažljivo izlektorišite tekstualni sadržaj i redovno testirajte sajt radi uočavanja problema. Učinite ga pristupačnim. Svaka stranica treba uvek da bude brza i funkcionalna, jer bilo koja od njih može biti prvi ili jedini utisak potencijalnog kupca. Pokvareni, spori ili loše konstruisani delovi će isfrustrirati vaše posetioce i podstaći ih da odu.
Pristupačnost
Posetioci sajta uvek žure. Nemojte ih terati da se trude da pronađu informacije. Korisničko iskustvo (UX) ima ključnu ulogu u tome da pomogne posetiocima da koriste vaš sajt, da ga razumeju i zadrže se na njemu. Kreirajte jasnu, logičnu navigaciju sa dezignrianom hijerarhijom. Koristite dosledne rasporede i vizuelne naznake za funkcionalnost širom sajta.
Vaš sajt treba da zadovolji i “tražioce”—koji dolaze zbog nečeg konkretnog, i “pretraživače”—koji samo pregledaju. Pomozite korisnicima da brzo obave svoje zadatke sa pretragom na sajtu i zadržite njihovu pažnju predlažući povezane sadržaje i minimizirajući ćorsokake.
Optimizacija za pametne naprave
Danas vaš sajt mora izgledati odlično i funkcionisati besprekorno na bilo kojoj platformi. Napredak pametnih mobilnih telefona i tableta ne usporava, i ne možete znati koji uređaj će sledeći posetilac koristiti. Optimizacija za mobilne uređaje će poboljšati iskustvo vaših posetilaca i unaprediti vaš SEO rejting.
Redovan, svež sadržaj
Budite sažeti, zanimljivi i inovativni. Koristite jezik koji je razumljiv vašoj publici—izbegavajte žargon, korporativni govor i skraćenice. Objasnite svoje “Zašto”. Posetioci imaju kratak raspon pažnje: pišite ispravno, budite precizni, relevantni i redovno ažurirajte sadržaj. Blogovi i ažuriranja na društvenim mrežama su odlični načini da dodate svež sadržaj, što zadržava posetioce i pomaže SEO strategiji. Da, održavanje svežine zahteva malo ulaganja. Ne, ne možete bez toga.
Jasno istaknuti kontakt podaci
Ne očekujte od klijenata da vas „jure“. Olakšajte im angažovanje i ponudite više opcija za kontakt: telefon, email, društvene mreže, čak i kakav jednostavan kontakt formular. „Google Maps“ vam tu služi kao dodatni plus. Najvažnije, postarajte se da ove informacije budu uvek dostupne na lako uočljivoj kontakt stranici—ili pak na svakoj stranici vašeg veb-sajta.
CTA na prvom mestu
Ako vaš sajt ne traži ništa od posetilaca, oni verovatno neće ništa ni uraditi. Koja je njegova svrha? Da li je ta svrha jasna posetiocima? Čak i informativni sajtovi podstiču posetioce da čitaju i dele članke, prate kompaniju na društvenim mrežama, preuzimaju alate, pridruže se mailing listama ili saznaju više o njima. Uključite poziv na akciju, odnosno Call to Action, na svakoj stranici.
SEO i ine druge optimizacije
Nije dovoljno samo napraviti lepo dizajniran sajt sa laganim interfejsom. Potrebno je privući posetioce. U suprotnom, sav trud koji ste uložili u dizajn, korisničko iskustvo i razvoj sadržaja biće uzaludan. Postoje stotine pravila i smernica za efikasnu optimizaciju pretraživača. Za početak, probajte sledeće:
- Koristite naslove stranica i meta tagove na svakoj stranici, kao i alt tagove na svakoj slici
- Optimizujte sadržaj na vašem sajtu kako bi se poklapao sa rečima koje ljudi pretražuju
- Koristite ključne reči na odgovarajući način u sadržaju i linkovima
- Koristite kaskadne stilove za raspored i održavajte HTML kod čistim.
Olakšajte posetiocima deljenje vašeg sadržaja. Društvene mreže mogu doneti veliki obim saobraćaja i pozitivno uticati na vašu pretragu. Ne zaboravite na očigledne linkove za deljenje (čak i ako se dotični retko koriste).