• Kako voditi društvene mreže

    Kako Voditi Društvene Mreže

    Aktivno vođenje društvenih mreža i prisustvo na istim je ključno za moderan biznis. Gotovo da nema preduzetničke radnje, a kamoli kompanije, koja nije aktivna na Instagramu, Facebook-u, Tik Toku i (ili) YouTube-u, a veliki broj njih je prisutan i na Linkedin-u.

    Mnogo je tekstova napisano na ovu temu, međutim, postoji stalna potreba da se znanja o njoj proširuju, s obzirom na to da je digitalni svet polje brzih i konstantnih promena.

    U ovom blogu, izdvojićemo nekoliko zlatnih pravila vođenja društvenih mreža, kao i nekoliko konkretnih saveta kako da unapredite svoj onlajn imidž.

    Smestite se udobno i izdvojite desetak minuta, koliko je potrebno za čitanje ovog teksta.

    Strategija

    Ovo nikako nije mit. Zaista, sve počinje sa strategijom. Preporuka je najpre kreirati strategiju koju kasnije možete dorađivati i unaprediti.

    Kako bi ovaj proces tekao lakše, za vas smo izdvojili nekoliko ideja odakle početi.

    Pre nego što ustanovite jasan sistem, postavite sebi dva najvažnija pitanja: Koji su ciljevi koje želim da postignem i Ko je moja ciljna grupa (kome se obraćam).

    Ciljnu grupu određuje i ponašanje, kao potrošača, i kao internet korisnika, a osnovu njihovih potreba i želja koje pretražuju online. Često je onda i pitanje, čemu teži naša ciljna grupa?

    Od ovoga zavisi vaše dalje ponašanje u digitalnom prostoru na duže staze i služi kao jasna smernica šta i kako, zatim, kome, prezentovati.

    Zanimljivo je kako se vremenom odgovori na ova dva pitanja mogu promeniti. Zato je važno povremeno vraćati im se i (eventualno) revidirati osnovne strateške postavke. Takođe, strategija se konstantno razvija, kako vaš posao napreduje.

    Neki od uobičajenih ciljeva su: podizanje svesti o vašem brendu, angažovanje pratilaca na društvenim mrežama, prodaja konkretnog artikla ili usluge, doseg relevantne publike.

    Ciljna grupa

    Istraživanje ciljne grupe jedan je od ključnih elemenata strategije koji iziskuje naročitu pažnju. Moramo znati kome se obraćamo i ko su naši kupci, kako bismo odredili pravi način komunikacije.

    Demografski i statistički podaci su nam ovde saveznici i treba da ih iskoristimo na najbolji mogući način. Takođe, za razumevanje ciljne grupe moramo biti objektivni i sagledati širu sliku, bez pripisivanja ličnih vrednosti ciljnim grupama. Osim toga, potrebno je obratiti pažnju i na detalje, pogotovo kada je u pitanju način, ton i stil komunikacije.

    Upravo su detalji ono što vas može izdvojiti od konkurencije, a ako poznajete dobro svoju ciljnu grupu, znaćete i kakve sitnice u verbalno-vizuelnoj komunikaciji vaša ciljna grupa ceni.

    Sadržaj

    Najvidljiviji deo prisustva na društvenim mrežama.

    Sve što bismo želeli da kažemo na temu sadržaja na društvenim mrežama, ne bi moglo da stane u jedan blog post. Tako da, pokušaćemo da objasnimo u kratkim crtama kako najbolje da odaberete sadržaj za svoje društvene mreže.

    Kvalitet


    Trudite se da sadržaj koji objavljujete bude kvalitetan, i vizuelno i tematikom. 
    Pokušajte da na zanimljiv i vizuelno privlačan način predstavite svoje proizvode i usluge.  Proverite da objave nemaju slovne greške i obratite pažnju na pravopis i gramatiku kada pišete.


    Još jedan savet je da, pogotovo na početku, ili ukoliko nemate dovoljno resursa ili dobre tehnologije, pojednostavite ideje. Znamo da ste kreativni i svestrani, pa ovo može biti razočaravajuće, ali ne brinite. Zapisujte ideje i one će vremenom postati deo vašeg redovnog, kvalitetnog sadržaja na društvenim mrežama.


    Vaš profil na društvenoj mreži treba da izgleda kao kompaktna celina.

    Redovnost

    Redovnost objavljivanja na društvenim mrežama je više nego poželjna. Vaši pratioci očekuju da vide sadržaj zbog kojeg su vas, na prvom mestu, zapratili. Takođe, ovo može doprineti i povećanju broja pratilaca.

    Prilagodite sadržaj platformama na kojima objavljujete

    Platforme kao što su Facebook, Instagram, Linkedin, TikTok i YouTube su osmišljene za plasiranje različitog sadržaja. Iako se sadržaj može donekle poklapati, gledamo da se držimo nekih osnovnih pravila:

    Na Facebook mreži možete postavljati vesti i duže tekstove, objave blog tipa, što nije slučaj na Instagramu. Na Linkedin takođe možemo postavljati duže tekstove i vesti iz sveta biznisa, kao i fotografije u vezi sa poslom, a nikako ne treba kačiti selfije i ispijanje kafica sa prijateljima (da, nažalost, i u 2024. neki to rade). Što se tiče video sadržaja, YT Shorts, Reels i TikTok, tu postoje neke sitnije razlike u plasiranju sadržaja, međutim, ono što je ovde ključno je da videi budu kratki i dinamični, tako da zainteresuju i zadrže ljude dovoljno da lajkuju i/ili komentarišu sadržaj.

    Trendovi

    Koristite trendove, ali ne dozvolite da oni koriste vas. Upravo tako – nije svaki trend pogodan za vaš imidž, i ovo je greška koju mnogi prave.

    Trendovi nam pomažu da naš sadržaj bude vidljiviji i da organski dođemo do više pregleda. Međutim, treba biti oprezan jer mnogi od ovih trendova posle nekog vremena izgledaju smešno.

    Zajednica

    Ljudi koji vas prate su prijatelji vašeg brenda! Pokušajte da nađete idealan način komunikacije sa njima. Negujte dobre prijateljske odnose i redovno odgovarajte na poruke i komentare. Budite ažurni, ne dozvolite da vaši pratioci čekaju.

    Takođe, ne zaboravite i na WOM (Word Of Mouth) efekat, koji se postiže tako što vaši pratioci pričaju o vama.

    Efekat WOM-a nastaje kroz razgovore, preporuke ili svedočanstva i može značajno uticati na ponašanje potrošača. Ljudi često više veruju preporukama prijatelja, porodice i kolega nego sponzorisanom sadržaju. Ukoliko negujete dobre odnose sa svojom zajednicom, brže ćete i doći do iskrenih preporuka.

    Autentičnost i iskrenost

    Evo jednog mača sa dve oštrice, kada ja u pitanju vođenje društvenih mreža.

    Iskrenost je uvek na ceni, u stvarnom životu, kao i na internetu. Međutim, iskren stav i autentičnost često iskazuju nepopularna mišljenja. Ovo vam može doneti veliku popularnost, ali i hejtere, negativne komentare, itd.

    Upravo iz ovog razloga, mnogi se odlučuju da ne zatvaraju sebi ni jedna vrata, pa biraju malo mekši sadržaj i način komunikacije.

    Ukoliko je vaša ciljna grupa izuzetno specifična, u prednosti se jer možete komunicirati na poprilično autentičan način.

    Plaćeno oglašavanje

    Neizostavan deo strategije je i tema plaćenog oglašavanja. E sad, različiti stručnjaci će vam na ovu temu reći poprilično suprotne stvari.

    Ipak, praksa je pokazala da je plaćeno oglašavanje na društvenim mrežama pristupačno i da uz malo ulaganja možete imati odlične rezultate. Ključ je u pravom targetiranju i korišćenju raspoloživih digitalnih alata.
    Opet se vraćamo na temu ciljnih grupa i njihovog poznavanja. Treba da znate šta vole i pretražuju ljudi kojima upravo vi želite da prodajete svoju robu, odnosno usluge. Stručnjaci u oglašavanju, mogu najbolje pomoći u tome.

    Ovde možete uraditi i analizu na ličnom primeru. Kakva su vaša interesovanja, a kakve sponzorisane objave viđate dok skrolujete društvenim mrežama?

    Metrike

    Uvek se vodimo rezultatima plaćenih kampanja, jer oni nam govore i dobrim i lošim pokazateljima iz kojih konstantno učimo. Uslov za optimizaciju kampanje jeste svakodnevni monitoring relevantnih digitalnih metrika. Glavi pokazatelji su: doseg publike, broj prikaza oglasa, angažovanost (engagement) i klikabilnost digitalnih oglasa.