Današnje poslovanje je nezamislivo bez društvenih mreža. Primera radi, preko 50 miliona vlasnika malih preduzeća koristi Fejsbuk da komunicira aktivno sa svojim konzumentima. Pritom, neverovatnih 90% marketera je izjavilo da je marketing putem društvenih media povećao izloženost njihove firme novim mušterijama, a čak 75% njih tvrdi da je upravo ovaj vid reklamiranja uvećao posećenost.
Međutim, čak i danas, poslodavci često ne iskoriste sav potencijal koji društvene mreže nude. Ukoliko želite da proširite domet vašeg poslovanja i da generišete češći saobraćaj, potrebno je da imate jasnu strategiju korišćenja platformi poput Fejsbuka, Instagrama, TikToka i ostalih. Drugim rečima, morate odrediti ciljeve koje želite da postignete sa društvenim mrežama i znati kako da ih ostvarite.
U pasusima koji slede, saznaćete sve o ciljevima vezanim za korišćenje društvenih mreža i najbolji način da dođete do njih. Pritom, otkrićete zašto je korišćenje društvenih mreža od ključnog značaja po rast i razvoj svakog biznisa, od najmanjeg do najvećeg i kako da dođete do dobrih rezultata.
Definisanje terminologije: Šta su to ciljevi društvenih mreža?
Ciljevi na društvenim mrežama predstavljaju ključne izjave koje definišu šta želite da postignete putem vaših marketinških aktivnosti na društvenim mrežama. Ovi ciljevi su prvi korak pri planiranju strategije marketinga na društvenim mrežama. Kada definišete ciljeve, možete kreirati detaljan plan kako ćete ih realizovati.
Imajte na umu da su ideje koje sleduju namenjene da vas podstaknu na dalje razmišljanje. Na kraju, vaši ciljevi treba da budu prilagođeni vašim specifičnim poslovnim i marketinškim potrebama. Oni mogu biti formulisani na razne načine — ne postoje striktna pravila — ali generalno, dobri ciljevi na društvenim mrežama slede SMART principe. To znači da bi trebali biti:
- Specific (Specifični);
- Measurable (Merljivi);
- Attainable (Ostvarivi);
- Relevant (Relevantni) i
- Time-bound (Vremenski ograničeni).
Dobro je početi sa širokim ciljevima, kao što su oni koje smo naveli u ovom pregledu. Nakon toga, pokušajte da te ciljeve učinite konkretnijim primenjujući SMART strukturu. Primera radi, „povećati broj pratilaca“ je previše široki cilj. Ali ako koristite SMART principe, možete ga preformulisati u nešto tipa „Povećati broj pratilaca na TikToku za 10.000 u narednom kvartalu”, pri čemu možete konkretnije postaviti i korake kojim ćete doći do ostvarenja svog cilja – iz meseca u mesec, ili po fazama.
Važnost društvenih mreža po modernog poslodavca
Od ključne je važnosti imati jasne ciljeve za društvene mreže pre nego što se postavi strategija za društvene mreže. Jasno definisani ciljevi pružaju neophodan pravac za strukturisanje akcija i planiranje strategije marketinga na društvenim mrežama, što dovodi do dobrih rezultata na samim društvenim mrežama, ali i povećava prepoznatljivost brenda, prodaju i stvara određen imidž. Dodatno, ciljevi pomažu u prioritizaciji napora i efikasnom upravljanju vremenom i budžetom.
Razumevanje načina merenja performansi i identifikacija odgovarajućih metrika i ključnih pokazatelja učinka (KPI) omogućava precizno praćenje uspeha. Pored toga, ciljevi pomažu u dokazivanju povraćaja ulaganja (ROI), olakšavaju komunikaciju sa timom i osiguravaju da su svi članovi usklađeni u pogledu ciljeva koje žele postići. Konačno, jasni ciljevi olakšavaju postizanje podrške od strane zainteresovanih strana, menadžera i drugih ključnih aktera.
Kako definisati ciljeve? Kratki vodič
Naravno, SMART principi su tek jedan način da se definišu ciljevi koje želite da postignete upravljanjem društvenih mreža. Za vas smo spremili kratku listu ostalih načina za jasno i precizno određivanje krajnjih ishoda vaše onlajn strategije.
Korak 1: Razumevanje ciljeva
Prvi korak je razumevanje poslovnih ciljeva i šta želite postići putem društvenih mreža. Da li je to povećanje prepoznatljivosti brenda, povećanje saobraćaja na sajtu, generisanje potencijalnih kupaca ili povećanje angažovanja kupaca? Poznavanje poslovnih ciljeva postavlja temelje za definisanje efektivnih ciljeva na društvenim mrežama.
Korak 2: Identifikacija ključnih metrika
Odredite metrike društvenih mreža koje se usklađuju sa vašim ciljevima. To mogu biti metričke vrednosti poput dosega, impresija, stope angažovanja, klikova na sajt, stope konverzije ili troškova sticanja kupaca. Odaberite metrike koje pružaju vama relevantne uvide u performanse na društvenim mrežama i pomažu vam da pratite napredak ka postavljenim ciljevima. Metrike možete pratiti u samim aplikacijama ili browseru ili korišćenjem eksternih alatki (poput Hootsuite, SproutSocial, HubSpot, itd).
Korak 3: Postavite prioritete
Možda imate više ciljeva, ali je ključno postaviti prioritete na osnovu njihove važnosti i usklađenosti sa poslovnim ciljevima. Fokusirajte se na ciljeve koji imaju najveći uticaj na ciljeve vašeg brenda.
Korak 4: Razbijanje ciljeva na manje korake
Razbijte ciljeve na manje etape ili mini-ciljeve. Ovo ih čini manje zastrašujućim i omogućava praćenje napretka usput. Na primer, ako je cilj povećanje saobraćaja na sajtu, možete postaviti etape za postizanje specifičnih mesečnih ili kvartalnih povećanja poseta.
Korak 5: Praćenje, merenje i prilagođavanje
Redovno pratite performanse na društvenim mrežama koristeći alate za upravljanje društvenim mrežama. Odredite da li ste postigli postavljene ciljeve i procenite šta funkcioniše, a šta ne. Ako ne ostvarite ciljeve, nemojte se obeshrabriti — prilagodite strategije, testirajte nove pristupe i prilagodite ciljeve po potrebi kako biste nastavili sa napretkom. Ovde važi pravilo da jednostavnim praćenjem rezultata možete unaprediti sadržaj koji ćete tek napraviti i objaviti. U praksi, to znači da ukoliko je vašoj publici zanimljiv sadržaj jednog tipa, definitivno treba da objavljujete još sadržaja iz konkretne kategorije. Za kategorije sadržaja koji nisu uspeli je potrebno saznati zašto je to tako i odrediti načine na koje možete pospešiti tu kategoriju sadržaja. U krajnjem slučaju, potrebno je proceniti da li je kategorija sadržaja koju već neko vreme objavljujete, a nije imala uspeha, relevantna za vašu ciljnu publiku i možda čak i izbaciti ovakav sadržaj iz celokupne strategije.
Naš izbor 13 ciljeva koje treba da ostvarite vezanih za društvene mreže
Broj ciljeva koji želite da ostvarite će svakako zavisiti od mnogo faktora, te će i sam njihov broj varirati. U redovima koji slede, pripremili smo vam trinaest potencijalnih ciljeva koje već danas možete krenuti da realizujete. Ali ključno je naglasiti da ovaj spisak nije potpun, niti je obavezan. Ponavljamo – usredsredite se na ono što je ključno i delotvorno po vaš brend. Uvek možete da prebacite fokus na nove ciljeve kada ostvarite one koji su vam najpreči.
#1 – Povećanje prepoznatljivosti brenda
Prepoznatljivost brenda označava koliko su potrošači upoznati s vašim brendom ili proizvodima. Povećanje prepoznatljivosti putem društvenih mreža odnosi se na to da više ljudi prepozna vaš brend i ponudu. Ovo je najčešći cilj marketinga na društvenim mrežama, jer je primenljiv na sve vrste biznisa i kreatora sadržaja.
Kako da ovo postignete?
Doseg i prepoznatljivost objava su ključni za povećanje prepoznatljivosti brenda. Prioritet stavite na to da ime vašeg brenda ili proizvoda dođe pred što veći broj korisnika društvenih mreža i učinite da vas zapamte kreiranjem odličnog, zanimljivog sadržaja.
Marketing sa influenserima može biti moćna strategija kada je reč o povećanju prepoznatljivosti brenda. Pokušajte da se povežete sa popularnim kreatorom u vašoj niši kako biste iskoristili njihovu publiku.
Takođe možete razmisliti o korišćenju oglasa na društvenim mrežama kako biste svoj brend predstavili korisnicima koje ne biste mogli organski dosegnuti.
Praćenje prepoznatljivosti brenda možete izvršiti pomoću alata za analitiku društvenih mreža. Najrelevantnije metrike uključuju:
- Doseg objava;
- Pominjanja brenda;
- Broj pratilaca i
- Udeo glasa na društvenim mrežama.
#2 – Poboljšanje mišljenja o brendu
Mišljenje o brendu se razlikuje od prepoznatljivosti. Ne opisuje koliko je brend prepoznat, već kako potrošači osećaju prema njemu. Poboljšanje mišljenja znači korišćenje društvenih mreža za upravljanje reputacijom i osiguranje da više ciljne publike ima pozitivno mišljenje o brendu nego negativno.
Kako da ovo postignete?
Da biste poboljšali osećaj prema brendu, fokusirajte se na pozitivne interakcije sa vašom publikom na društvenim mrežama. Koristite alat za praćenje društvenih mreža kako biste dobili obaveštenja svaki put kada neko pomene vaš brend na bilo kojoj društvenoj mreži. Ako je u pitanju žalba ili negativan komentar, brzo odgovorite kako biste ublažili štetu po vaš ugled.
Naravno, takođe treba da se fokusirate na kreiranje sjajnih proizvoda i sadržaja i pružanje vrhunskog korisničkog iskustva.
Za merenje osećaja prema brendu, biće vam potreban alat za praćenje društvenih mreža, a neke smo već ranije pomenuli.
#3 – Povećanje saobraćaja na sajtu
Povećanje saobraćaja na sajtu je drugi najpopularniji cilj marketinga na društvenim mrežama. Cilj je podstaći publiku da poseti vaš sajt klikom na link. To je direktan cilj gde je cilj dobiti određenu akciju od publike.
Kako da ovo postignete?
Možete povećati saobraćaj ka vašem sajtu putem društvenih mreža tako što ćete objavljivati zanimljiv sadržaj koji podstiče vašu publiku da poseti vaš sajt.
Uključite poziv na akciju (CTA) u vaše objave ili biografiju na društvenim mrežama sa linkom ka vašim odredišnim stranicama i pokušajte da im pružite podsticaj da kliknu, poput besplatnog sadržaja ili korisnog materijala.
Ako se fokusirate na Instagram, može biti korisno da napravite Linktree ili Linkinbio profil, te na taj način u website sekciji istaknete sve relevantne stranice sa svog sajta. Ukoliko ovo nije adekvatna opcija za vas, obavezno dodajte link ka sajtu u website sekciju.
Najvažnija metrika koju treba pratiti ovde je saobraćaj na sajtu, a ovu metriku možete pratiti na Instagram aplikaciji, preko Meta Business Suite-a ili preko Google Analitike.
#4 – Generisanje potencijalnih kupaca
Mnogi marketari koriste društvene mreže prvenstveno za generisanje potencijalnih kupaca. Cilj je zainteresovati ljude za vaš biznis i uvesti ih u prodajni levak, kako biste mogli da razvijate njihov interes do trenutka kada su spremni da se konvertuju.
Kako da ovo postignete?
Ne zaboravite da koristite alat za izradu odredišnih stranica da kreirate visokokonvertujuću stranicu koja je dizajnirana da podstakne posetioce da popune formu za prijavu na e-mail.
Zatim, koristite društvene mreže da usmerite saobraćaj ka toj odredišnoj stranici tako što ćete uključiti link u vašu biografiju. Ovde je bitno istaći da linkovi koji su u okviru opisa objava ne igraju ulogu, kako nisu klikabilni.
Takođe bismo vam preporučili organizovanje nagradnih igara, odnosno giveaway-a. Napravite atraktivnu objavu koja poziva na učešće. Ne zaboravite da dodate pravila (npr. da je potrebno da vas učesnici igre prate, da moraju ostaviti komentar, a itekako je značajno da taguju osobu kojoj bi nagradna igra zvučala primamljivo).
Kada vaša nagradna igra bude spremna, podelite je preko Instagrama, Facebook-a ili odabrane društvene mreže.
#5 – Povećanje prodaje ili konverzija
Glavni cilj većine biznisa je povećanje prihoda, što obično znači povećanje prodaje. Zato je podsticanje prodaje jedan od najvažnijih ciljeva na društvenim mrežama. Prodaja je tip konverzije, ali postoje i druge konverzije, kao što je učlanjenje u zajednicu, donacija, registracija za vebinar, itd.
Kako da ovo postignete?
Koristite društvene mreže da prikažete svoje proizvode i pobudite interesovanje. Vizuelne platforme poput Instagrama i TikTok-a su odlične za ovo. Možete meriti konverzije gledajući metrijske pokazatelje i KPI-je kao što su:
- Procenat konverzije;
- Prodaja tokom vremena i
- CTR.
Ovde savetujemo i uključivanje plaćenih reklama za što bolji rezultat prodaja. Na Instagramu to može biti običan Boost sa ciljem More profile views, dok na Meti predlažemo Traffic i Sales tipove kampanja. Jedna bitna novost je da TikTok reklamiranje konačno stiže u Srbiju, pa predlažemo da na vreme saznate sve o ovome!
#6 – Poboljšanje stope angažovanja
Stopa angažovanja pokazuje procenat ljudi koji vide vaše objave, a interaguju sa njima. Ovo je ključna metrika za praćenje, naročito za biznise i kreatore sadržaja. Veći angažman može podstaći algoritam da učini vaš profil vidljivijim, čime se povećava organski doseg.
Kako da ovo postignete?
Poboljšanje angažovanja se svodi na kreiranje sjajnog sadržaja na društvenim mrežama. Fokusirajte se na kvalitet i zabavnu vrednost, i pružite svojoj publici razlog da lajkuje, komentariše i deli vaš sadržaj sa prijateljima.
Jedan od lakih načina za povećanje angažovanja je da postavljate sadržaj u pravo vreme.
Koristite alate za upravljanje društvenim mrežama kako biste utvrdili najbolje vreme za objavljivanje radi maksimalnog angažovanja (tj. kada je vaša publika najaktivnija) i planirajte objavljivanje sadržaja u to tačno vreme. Objave jednostavno možete zakazati u vreme koje vam alat predlaže kao idealno.
Postoji nekoliko različitih načina za merenje angažovanja, kao što su:
- Angažovanje po dosegu;
- Angažovanje po objavi i
- Dnevne, odnosno mesečne stope angažovanja.
Individualne metrike angažovanja koje treba pratiti uključuju:
- Lajkove;
- Deljenja;
- Komentare i
- Sačuvan sadržaj/ Saved.
#7 – Rast publike
Još jedan uobičajeni cilj na društvenim mrežama je rast publike, što obično znači dobijanje više pratilaca na društvenim mrežama. Više pratilaca povećava organski doseg vaših objava, što potencijalno dovodi i do dodatnog angažmana publike.
Kako da ovo postignete?
Pružite ljudima razlog da vas prate kreiranjem zabavnog ili korisnog sadržaja dosledno, i ponudite nešto novo što publika ne može pronaći drugde. Sve i da je konkurencija ozbiljna, potrudite se da pronađete svoj stil, način komunikacije ili način predstavljenja koji vas može učiniti jedinstvenim.
Pratite broj svojih pratilaca na društvenim mrežama, iz nedelje u nedelju i iz meseca u mesec. Potrudite se da postoji jedan fiksni dan u mesecu kada beležite broj pratilaca, npr. prvi ili poslednji dan u mesecu, kako biste imali uvid u to koji je vaš porast. Za ovo, takođe, možete koristiti analitiku, ali obratite pažnju na vremenska ograničenja koje različite društvene mreže imaju u vidu gledanja analitike retroaktivno. Posmatrajte promene tokom vremena kako biste identifikovali koji su vaše objave, kampanje i akcije imale najveći uticaj na porast ili pad pratilaca, i koristite ove informacije za izmene u svojoj strategiji. Istina je, najbrži način za dobijanje novih pratilaca jeste plaćeno oglašavanje, ali svež, atraktivan i zanimljiv sadržaj može organski dovesti do dosta novih pratilaca. Uključite se u trendove koji imaju smisla za vaš brend ili kompaniju i budite brzi — kako u praćenju aktuelnosti, tako i u reagovanju na komentare, poruke, itd.
#8 – Poboljšanje korisničke podrške
Mnoge kompanije koriste društvene mreže kao kanal za korisničku podršku putem community management-a. Cilj je poboljšanje korisničke podrške i pružanje boljeg iskustva korisnicima.
Kako da ovo postignete?
Postavite stranice brenda na svim glavnim društvenim platformama na kojima su vaši kupci aktivni, a zatim koristite digitalni alat za inboks društvenih mreža da upravljate svim interakcijama iz jednog ujedinjenog inboksa. Na taj način, vaš tim može da odgovara na poruke i pruža podršku iz jednog kontrolnog panela.
Za merenje korisničkog servisa, možete pogledati metrike kao što su:
- Rezultat zadovoljstva kupaca (CSAT);
- Rezultat sentimenta brenda i
- Sveukupne ocene recenzija.
Takođe možete pogledati kvalitativne izvore poput svedočenja kupaca, anketa, pritužbi, itd.
#9 – Regrutovanje kandidata za posao
Društvene mreže mogu se koristiti za popunjavanje otvorenih radnih mesta. Cilj je privući kvalifikovane kandidate da se prijave za posao.
Kako da ovo postignete?
Ako vam je cilj da regrutujete kandidate za posao, LinkedIn je obično najbolja društvena mreža za to, te ćete verovatno želeti da podelite oglas za posao upravo tamo. Međutim, možda ćete takođe želeti da otvorite oglas i za kandidate na drugim platformama poput Instagrama i Fejsbuka. Za modernije brendove, možete koristiti i TikTok, zanimljivim videom, koji je zapravo oglas.
Kvalitet je takođe važniji od kvantiteta. Ne želite da prolazite kroz prijave mnogo nekompetentnih kandidata, pa se fokusirajte na postavljanje oglasa pred talentovane profesionalce koji ispunjavaju opis posla.
Da biste pratili svoje napore u regrutaciji, pratite društvene metrike kao što su potencijalni kandidati po platformi i zapošljavanja po platformi.
#10 – Prikupljanje sadržaja kreiranog od strane korisnika (UGC)
Društvene mreže mogu biti odličan izvor marketinškog sadržaja. Kampanje za sadržaj kreiran od strane korisnika podstiču korisnike društvenih mreža da podnesu fotografije ili video-zapise korišćenja vaših proizvoda, koje kasnije možete koristiti u svojim marketinškim kampanjama.
Kako da ovo postignete?
Alati za nagradne igre mogu vam pomoći u tome. Možete postaviti takmičenje na društvenim mrežama sa nagradom za najbolji korisnički doprinos, i pozvati svoje pratioce da dostave svoje slike kako bi učestvovali. Kako je većina ovih alata dostupana samo u plaćenoj verziji, možete koristiti običan giveaway na platformi po vašem izboru.
Neke od najvažnijih metrika na koje treba obratiti pažnju su:
- Prijave za takmičenje;
- Doseg i
- Angažovanje.
Idealno, sadržaj kreiran od strane korisnika doći će do vas organski, tako što vas pratioci taguju na objave, a putem poruka ih možete pitati da li su saglasni da taj sadržaj koristite na svom profilu. Ukoliko radite ovo, ne zaboravite na to da zamolite korisnike da vam sadržaj pošalju u najboljoj mogućoj rezoluciji, kao i da ih potpišete u opisu objave i/ili tagujete!
#11 – Poboljšanje SEO rangiranja
Društvene mreže i SEO rade zajedno. Deljenjem linkova ka vašem sadržaju na društvenim mrežama (npr. Facebook-u ili Twitter-u, odnosno X-u), možete poslati početni saobraćaj na svoj sajt, što može poboljšati pozicije u pretraživačima. Takođe, deljenje sadržaja povećava šanse za dobijanje povratnih linkova, koji su ključni faktor za rangiranje.
Kako da ovo postignete?
Postavite automatizovane procese za samostalno, automatsko deljenje novih blog postova na svojim društvenim mrežama, ili radite ovo ručno. Pobrinite se da pišete kvalitetan sadržaj kako bi saobraćaj koji generišete putem društvenih mreža doveo do pozitivnih signala na stranici.
Koristite Alt text opciju za SEO na Instagramu tako što ćete dodati što više relevantnih reči (keywords). Ovo utiče na SEO optimizaciju vaše Instagram stranice, ali i celokupan SEO vašeg brenda.
Glavna metrika koju treba pratiti ovde je organsko rangiranje pozicija. Pogledajte svoje pozicije rangiranja pre i posle pokretanja vaše SEO kampanje na društvenim mrežama i proverite da li se poboljšavaju.
Ostale metrike za praćenje uključuju klikove, CTR, i metrike angažovanja na stranici poput vremena zadržavanja i stope odbijanja.
#12 – Povećanje produktivnosti
Jedan od ciljeva može biti povećanje produktivnosti na društvenim mrežama. To može značiti češće objavljivanje kvalitetnog sadržaja uz smanjenje vremena potrebnog za to, koristeći alate za automatizaciju.
Kako da ovo postignete?
Možete iskoristiti alate za automatizaciju društvenih mreža kako biste pojednostavili svoje poslovne procese. Neka vaš alat za automatizaciju obavi ponavljajuće zadatke poput objavljivanja sadržaja, tako da možete osloboditi vreme vašeg tima da se fokusira na druge stvari, poput smišljanja novih ideja za sadržaja ili organske kampanje.
Određene alatke mogu pretvoriti blog postove u kampanju na društvenim mrežama koja traje i do 12 meseci.
Možete meriti produktivnost praćenjem vremena provedenog na naporima na društvenim mrežama od strane vašeg tima, kao i vašeg izlaza gledanjem stvari poput učestalosti objavljivanja.
#13 – Viralnost
Još jedan cilj može biti povećanje broja objava koje postaju viralne. Budimo realni – mnogim marketarima je upravo ovo najbitniji cilj, kada govorimo o društvenim mrežama. Objava se smatra viralniom ako se brzo i široko širi, dobija veliki broj deljenja, pregleda i klasičnih interakciju u vidu lajkovanja i komentarisanja. Viralni post može značajno povećati prisutnost vašeg brenda na društvenim mrežama u kratkom periodu.
Kako da ovo postignete?
Pogledajte influensere na društvenim mrežama poput TikToka i Instagrama koji su postali popularni zahvaljujući viralnim objavama. Pitajte se šta je učinilo te objave viralnim i koristite te uvide za oblikovanje svoje strategije sadržaja.
Stopa viralnosti je najvažniji KPI ovde, a to je mera koliko se vaš sadržaj deli kao procenat ukupnih prikaza.
Ciljevi društvenih mreža: Par reči za kraj
Postavljanje i ostvarivanje jasnih ciljeva na društvenim mrežama je ključno za uspešno poslovanje u savremenom digitalnom okruženju. Ciljevi na društvenim mrežama treba da budu jasno definisani i merljivi, a SMART principi (Specifični, Merljivi, Ostvarivi, Relevantni, Vremenski ograničeni) mogu vam pomoći da ih formulišete na pravi način. Razumevanje vaših poslovnih ciljeva i identifikacija ključnih metrika omogućavaju vam da planirate strategiju i pratite napredak.
Od povećanja prepoznatljivosti brenda do poboljšanja korisničke podrške i povećanja prodaje, svaki cilj zahteva pažljivo planiranje i kontinuirano praćenje. Implementacija pravih alata i strategija može vam pomoći da efikasno postignete svoje ciljeve i unapredite prisustvo vašeg brenda na društvenim mrežama.
Za stručnu pomoć u postavljanju i ostvarivanju ciljeva na društvenim mrežama, kontaktirajte RAF Production. Naša stručnost u digitalnom marketingu može vam pomoći da optimizujete svoju strategiju i postignete željene rezultate na društvenim mrežama.
Obratite nam se danas i otkrijte kako možemo unaprediti vaš online prisustvo!